
CHAPTER XI 

JOURNALISTIC IMPROPRIETY 
(MISCELLANEOUS) 

1. Atal Bihari Vajpayee, M.P. complaint against Probe1 

Facts: The publication of an interview with the complainant and another 
with Subramaniam Swamy in October 1981 issue of Probe was the 
subject matter of the complaint. The said issue stated that it "brings Dr. 
Swamy and Shri Vajpayee 'face to face'." The complainant alleged that 
despite his refusal to give an interview on the statements made by Swamy in 
his interview, the magazine had published his informal talks in such a way 
that an impression was created as if he had given an interview. Further, 
it was alleged that though the correspondent had given an assurance that the 
interview with Swamy would not be published without ascertaining the 
correct facts, he had done so. At the hearing by the Inquiry Committee, 
on the complainant's behalf, it was contended that the impugned matter 
was a "talk in confidence" based on the understanding that it would not 
be published.2 

It was maintained on behalf of the editor that firstly there was no such 
understanding, and secondly, even without permission, such talk could be 
published, as it was in the public interest. 

Decision : The Council took the view that on well-established principles3 

and practice any matter that had been discussed or disclosed to a journa­
list based on an understanding that such was not to be published, ought 
not to be so published. But this is subject to the following exceptions : 

(/) Consent is subsequently obtained for its publication ; or 
(if) the editor clarifies by way of an appropriate footnote that since 

the publication of certain matters were in the public interest, the 
statement or discussion in question was being published although 
it had been made ''off the record". 

The Council mentioned the opinion of R.M. Neal expressed in 
his work News Gathering and News Writing that in the matter of "off the 
record requests" there is a difference between public and private meeting. 
In the case of former, there is no question of "off the record" answers. 

1. Jan. 1983 P.C.I. Rev. 37. 
2. Reference was made to the principle of privacy expounded in the Annual Report 

of the British Press Council (1976). 
3. It expounded the principles by referring to an adjudication of the British Press 

Council appearing in its 18th Annual Report (1971) and to R.M. Neal, News Gathering 
and News Writing. See supra note 1 at 39-40. 



112 Violation of Journalistic Ethics and Public Taste 

The Council upheld the contention of the oomplainant that the talk 
between him and the correspondent was at the confidential level, with the 
clear understanding that it was not for publication. It was not open to the 
correspondent or editor to turn round and seek protection behind the 
argument of the publication being in the public interest. The complaint 
was, therefore upheld and Probe admonished. 

2. D.R. Mankekar, Secy-Gen. Authors' Guild of India complaint against 
Illustrated Weekly of India4 

Facts : On behalf of P.H. Prabhu, the complainant alleged that by not 
publishing his article, written at the instance of the editor, Illustrated Weekly 
of India, an attempt had been made to harass him. 

The editor stated in defence that due to labour trouble and strike 
several issues of the weekly had been dropped and consequently the 
article in question could not be published. However, he was prepared to 
pay him Rs. 500 for the article. 

Decision : Taking into account the fact that the weekly's offer was 
accepted by P.H. Prabhu, who did not want the matter to be pursued, 
the Council decided to treat the complaint as settled and closed. 

3. M.S. Farooqui, Asst. Commr. of Police and Public Relations Officer 
Crime Branch C.I.D. Bombay complaint against Free Press Bul­
letin5 

Facts : The complainant alleged that a news-item captioned "Marathi 
author battered" published in Free Press Bulletin's issue of December 19, 
1980, gave a "biased distorted and exaggerated" report of an incident 
occurring a few days earlier between S. Sinkar, a Marathi writer and a taxi 
driver. It stated that the writer was the victim of "merciless beating" by 
two constables of the Delisle Road Police Station. 

The editor despite several reminders failed to submit his comments or 
any written statement. Also he did not appear before the Inquiry Com­
mittee. 

Decision : The Council noted that though the complainant's letter had 
been published by the editor in his paper dated January 12, 1981, he 
appeared to have "deliberately avoided" his comments or written statement 
in spite of being served with a show-cause notice. From this, the Council 
inferred that perhaps he was unable to defend himself. It took the view 
that the complaint had substance as regards distortion and exaggeration of 
facts by the newspaper. Hence, the Council decided to warn the editor. 

4. Jan. 1983 P.C.I. Rev. 50. 
5. Jan. 1983 P.C.I. Rev. 66. 



Journalistic Impropriety 113 

4. A. C. Pandeya, Member-Director of Press and Public Relations Associ­
ation New Delhi complaint against Economic Times" 

Facts : A complaint alleging violation of accepted norms of journalism 
was lodged in respect of a report appearing in the issue of Economic Times 
of July 18, 1981 captioned "Executive Diary", as it did not identify his 
organisation which had given the recognition award, while publishing the 
name of the awardee. 

The editor in defence stated that the object of the Executive Diary was 
to highlight the executives and not necessarily the organisation giving the 
award. 

Decision : On examining the material on record the Council felt that 
the complaint lacked substance. The Council considered the further allega­
tion by the complainant that certain journalists in this newspaper were 
(pay-off) journalists by a corporation as "rather unfortunate". This, it con­
sidered to be outside the scope of the present complaint. It could only be 
examined if a proper complaint was made separately. 

The Council decided that the newspaper was not bound to mention the 
name of the society or organisation making the award. Hence, the com­
plaint was rejected. 

5. John D. Silva, Chairman Bombay and Thane District Urban Co-operative 
Banks Association complaint against Reader's Digest7 

Facts : The complaint alleged that the April 1981 issue of Reader's 
Digest had a supplement which should have been called the special supple­
ment on "Finance, Investment and Banking" but instead it was named 
"Advertisement supplement". Contributions received from various writers 
in the form of articles were also treated as advertisements. Further, an 
article by him, accepted by the editor, had not been published in the 
supplement, contrary to the assurance earlier given. 

The editor stated that shortage of space did not allow publication of 
the article concerned and an apology had been duly tendered to the 
complainant. 

The Inquiry Committee was of the view that the complainant should 
be compensated. The parties mutually agreed to an amount of Rs. 500 as 
compensation. 

Decision : At its meeting, the Press Council considered the three main 
points of the complaint, namely, (/) the complainant's article accepted for 
publication was eventually not published ; (it) a circular had solicited 
advertisements for the supplement, stating that the complainant's article 
would appear therein ; (Hi) after announcing the relevant issue as a special 
supplement, it was published as an advertisement supplement. 

6. Jan. 1983 P.C.I. Rev. 67. 
7- July 1982 P.C.I. Rev. 27. 



114 Violation of Journalistic Ethics and Public taste 

The Council was of the view that only the first issue could be mutually 
settled by the parties. As regards (2) and (3) it was of the view that they 
raised questions of journalistic ethics, the limits of which had been 
transgressed by the editor. However, in view of the settlement between 
the parties, no further action was taken. 
6. Suryanarayan Sharma, spl. corresp. Hindustan Times, Bhopal complaint 

against Hitavada8 

Facts : Two separate complaints against Hitavada, an English daily of 
Bhopal, alleged that it resorted to unethical practices like publishing dummy 
advertisements, plagiarism, etc. The editor contended that the charges were 
false, mischievous, motivated and mala fide. 

Decision : On receipt of information from advertisers, the Council 
upheld the complaint since the advertisements had neither been paid for 
nor authorised by the advertisers. Hence, the newspaper had transgressed 
the "norms of journalistic ethics". A warning was issued to the editor to 
refrain from such publications in future. 

7. Government of Karnataka complaint against Sanyukta Karnatak9 

Facts : An article under the caption "The false News that Unnerved All 
Residents of Kunigal" was published in Sanyukta Karnatak, Kannada 
daily of Bangalore, dated 4 October, 1973. The complaint was against the 
press correspondent of the paper, but the editor, being responsible for all 
publications, was also issued a notice. 

Decision : Having examined the papers submitted by the government, 
the Council was of the view that no impropriety had been committed by 
the correspondent in sending the news or by the editor in publishing it. 
The complainant was unable to specify what exactly was false in the news 
except that the number mentioned had been slightly exaggerated as also 
the suspicion in respect of the constable's sobriety. In the Council's opinion, 
judging from his behaviour, it was not improper to suspect him of not 
being sober. Hence, the Council rejected the complaint against both the 
correspondent and the editor. 

8. Government of Maharashtra complaint against Sobat10 

Facts : The state government lodged a complaint against two articles 
entitled "Woman in Pandit Nehru's Life" and "Personal Life of Political 
Leaders" which appeared in Sobat, a Marathi weekly of Poona, dated 
January 14 and March 4, 1973. 

The editor contended that what he had written was true, the facts 
being supported by other published writings on the same subject. 

Decision : The articles in question were examined and the defence of 

8. 1980 Ann. Rep. 115-124. 
9. 1974 Ann. Rep. 110. 

10. 1974 Ann. Rep. 115. 



Journalistic Impropriety 115 

factual correctness considered by the Council. It noted the fact that even 
the complaint itself objected not to the incorrectness of the statements but 
that it displayed "an utter lack of taste". Hence, the Council held that 
the impugned articles only hurt "the feelings of the general public who 
held Shri Nehru in high esteem". They served no other purpose and such 
matter could have no place in a newspaper having regard for journalistic 
propriety. Hence, the complaint was upheld. 

9. Jitu Vadodaria complaint against Illustrated Weekly of India11 

Facts: The complainant alleged that despite reminders the editor, 
Illustrated Weekly of India, had failed to return to him some six colour 
transparencies sent by him for publication in the weekly, which had not 
been published. 

The editor asserted that his paper received unsolicited photographs, 
and transparencies. It was not possible to pick out particular trans­
parencies. Inspite of the complainant visiting his office, at his invitation, 
they were not traceable. 

Decision: The Council was of the view that the matter had to be 
considered in the context of the fact that the transparencies had not been 
solicited by the editor. 

The question for determination was whether not returning an unsoli­
cited manuscript, or an unsolicited transparency, constitutes journalistic 
impropriety. The Council held that undoubtedly an editor was responsible 
for what is published in his paper, but as a journalist he cannot be held 
responsible for the efficiency of his clerical staff as regards safeguarding 
papers or material that may be sent to him for publication. 

10. Purnima Chaobe complaint against Parag12 

Facts: The subject matter of the complaint was a short story entitled 
"Patal" which appeared in the June 1972 issue of Parag, a Hindi 
monthly of Delhi. Objection was raised to a particular sentence in it, 
namely "Indian sympathy towards Bangladesh was only verbal and not 
sincere". A passage in the story was objected to because it contained 
misleading statement. 

The editor contended that the impugned sentence was only a note by 
Patal, the main character in the story, in her diary, and portrayed her 
dejected mental state at a particular moment. 

Decision: After carefully examining the story, the Council held that 
there was no journalistic impropriety in the publication of the story, or the 
particular sentence in the context in which it appeared. Hence, the com­
plaint was rejected. 

11. 1974 Ann. Rep. 121. 
12. 1973 Ann. Rep. 51, 



116 Violation of Journalistic Ethics and Public Taste 

11. Government of Haryana complaint against Tribune13 

Facts: Prior to the complaint by the state government, the editor of 
Tribune had in May 1970 filed a complaint, under section 12 of the 
Press Council Act before the Council alleging stoppage of advertisements 
by .the state government. In reply the state government filed a written 
statement in June, the first six paragraphs of which sought to answer the 
editor's complaint. Thereafter paragraph 7 stated that it had been con­
templating action under section 13 of the Act on grounds of "violating 
standards of journalistic ethics", but the editor's complaint had forestalled 
this. The succeeding paragraphs dealt with charges against the paper. In 
response to the Council's query, the government asked that the charges be 
considered as a formal complaint. 

Decision: In view of the state government's subsequent communication 
that since the Council had not adopted its suggestion that the case 
"and the allied one should be considered together", it did "not wish to 
pursue the complaint any further", the Council dropped the matter. 

12. Government of Maharashtra complaint against Inquilab14 

Facts: The complaint alleged that Inquilab in its issue of October 26, 
1969 had published an article containing "certain disrespectful remarks" 
about S. Radhakrishnan, former President of India. 

The editor stated that since the published facts were true, and their 
accuracy not disputed, no disrespect could be construed to the former 
President. He disclaimed any such intention and also gave an assurance 
of future restraint on publication of such matters. 

Decision: In view of the assurance given by the editor, the Council 
did not consider any further action to be necessary. 

13. Press Officer, Delhi Administration complaint against Panch Janya15 

Facts: The complaint alleged that an article "couched in an objection­
able language that offended against public taste" had been published in 
Panch Janya, a Hindi weekly of Bombay, on September 17, 1968. 
The caption of the impugned article translated into English read "How 
long this Venomous Anti-India Propaganda in Urdu Papers". After some 
comments, the paper published extracts from other newspapers. The 
complaint was based on three grounds, viz. (/) the editor had in an 
objectionable language falsely accused the Urdu press; (ii) a quotation was 
stated to be from the September 2 issue of the newspaper of Nava-e-Haq 
which since 1964 had ceased publication; (//) the quotations given "were 

13. 1971 Ana. Rep. 24. 
14. 1971 Ann. Rep. 39. 
15. 1971 Ann. Rep. 52, 



Journalistic Impropriety 117 

likely to create feelings of hatred and enmity between caste Hindus on the 
one hand and Muslim and Harijans on the other. 

The editor denied the above charges and in his reply stated that (a) the 
comments on the quotations were fair and bonafide; (b) due to the 1^ years 
lapse of time between the date when the article was published and the 
notice to him, he could not trace the particular newspaper from which the 
cutting from Nava-e-Haq was published; and (c) publishing quotations 
from other newspapers could not be considered wrong since the object was 
to keep "both the government and the enlightened public informed of the 
dangerous trends inherent in the writing". 

Decision: The Council found that the purported quotation from the 
Nava-e-Haq was obviously incorrect since the newspaper had closed down 
earlier in 1964. But, in the light of evidence before it of sentiments found 
in the extracts, the Council felt that the mistake may have been bona fide. 
It was, however, laid down by the Council that proper care should be taken 
by the newspapers in maintaining accuracy in respect of quotations from 
other newspapers·. The editor had not shown that amount of care which 
his duty required him to exercise. 

As regards propriety of publishing quotations from other newspaper 
with a view to highlighting those views and condemning them, the Council 
held that there was no breach of propriety or ethics so long as the 
quotations were accurate. 

In connection with the question as to whether the article branded the 
entire Urdu press, the Council held the view "that the attack in the 
comment was not on Urdu newspapers run by Muslims in general but only 
on those Urdu newspapers 'which are daily propagating anti-India and 
pro-Pakistan views by continuously publishing venomous statements'." As 
such, no objection could be taken in characterising such newspapers 
carrying anti-India propaganda as unpatriotic and anti-national. 

The Council was also unable to take objection to comments occurring 
in the opening part of the article, though it felt that the language used could 
have been more restrained. In such matters, it observed, generalisation 
ought to be "avoided and special precaution taken to ensure that the 
attack was directed solely to that section of the Press which indulged in 
publishing improper matter". 

The Council, therefore, rejected the complaint. 

14. S.M. Vanjari complaint against Lakasatta16 

Facts: The complainant, a journalist, alleged that the editor of Laka­
satta, a marathi daily of Bombay, had refused to publish his letter without 
giving him an explanation. As such, he had been denied the right to 
contradict inaccurate statements made by a certain person which the paper 

16. 1971 Ann. Rep. 58. 



118 Violation of Journalistic Ethics and Public Taste 

had published in its issue of April 19, 1970. 
Decision: After careful investigation of the complaint, the Council 

found no basis or substance for it. In its view the contradiction which the 
complainant desired to have published "had nothing to do with the 
original article". It was unable to understand what exactly was the 
denial which the complainant desired to get published in the paper. The 
complaint was held to be frivolous and rejected. 

15. Secretary, Delhi Manila Samaj and Home Ministry Government of 
India complaint against Organiser17 

Facts: The subject matter of the Mahila Samaj complaint was two 
items appearing in Organiser, an English weekly of Delhi, dated July 26, 
1969, which were alleged to be in bad taste as being derogatory to women, 
in that they created the impression that women "should be kept out of 
positions of responsibility in the State." The Government of India 
objected to one item, namely, the article "Women Rulers are Disastrous". 

While he did not challenge the compainant's contentions as regards the 
central idea of the article, the editor submitted that "as a journalist he 
was entitled to express or publish views on matters of public importance". 

Decision: The Council expressed its concurrence with the editor's 
submission stating that the press has the right to express opinions held by 
the editor or other journalists, even if representing a small minority view. 
But this was subject to the qualification that the published matter did not 
contravene the "standard of journalistic ethics or public taste". The 
impugned articles, the Council felt, stigmatised "a major segment of the 
Indian population as not worthy of any place in public life because of its 
sex" and as such could not be said to be in the best of taste. 

16. Government of Maharashtra complaint against Tanwecr18 

Facts : The complaint was in respect of an article entitled "Discrimina­
tion of Maharashtrian and Non-Maharashtrians" appearing in Tanweer, an 
Urdu weekly of Bombay, dated July 6, 1969. It was alleged that this 
"unjustly and improperly blamed" the complainant government for doing 
injustice to Muslims and, hence, the editor had violated the standards of 
professional conduct. 

The editor contended that the impugned article was based on two 
years' experience, his office having a record of it, but later stated that the 
source of the news was untraceable. The editor agreed on the objectionable 
nature of the news-item and that it was "apt to have created hatred 
against the Government among Muslim readers". Offering an un­
conditional apology, he gave an assurance that such news would not be 
published in future. 

17. 1970 Ann. Rep. 15. 
18. 1970 Ann. Rep. 42. 



Journalistic Impropriety 119 

Decision : The Council while accepting the complaint, kept in view 
the editor's apology, and decided not to take any further action on it. 

17. R.R. Dalavai complaint against Hindu19 

Facts : The complainant alleged that three different issues published on 
three different dates by Hindu contravened good taste. Two of these 
related to reports and the third to publication of a photograph. 

Decision : The Council held that in publishing news and photographs 
of worldwide interest, the newspaper had done its duty properly. By no 
means, had it committed a breach of journalistic ethics or offended good 
taste. Hence, the complaint was rejected. 

18. Joseph John complaint against Times of India20 

Facts : The text of an advertisement in Times of India ran "The Singer 
Sewing Machine is one of the few useful things ever invented—Mahatma 
Gandhi". The complainant alleged that it commercially exploited the 
Mahatma's name and was consequently unethical. 

Decision : The Council considered two points in connection with the 
complaint, namely : 

(/) Whether the advertisement contained anything unlawful or illegal. 
(») Whether its publication was contrary to "good taste or to journa­

listic ethics or proprieties". 
The complainant had not challenged the authority of the Mahatma's 

statement. The Council did not consider it necessary to question the 
first point, since the lawfulness of the advertisement had not been chal­
lenged by the complainant. As regards the second point, the Council took 
the view that since admittedly Mahatma Gandhi had made such a com­
mendation, it was not improper either for the advertiser to derive advan­
tage from it, or for the editor to exercise his discretion to publish it. 

The Council, accordingly, rejected the complaint. 

19. Government of Mysore complaint against Nawa-E-Sbaam21 

Facts : Three separate complaints were in respect of three articles 
which appeared in the now defunct Urdu daily, Nawa-E-Shaam, published 
from Bangalore. 

Decision : After carefully scrutinising the impugned articles, the Council 
found that they contained nothing to offend against journalistic ethics or to 
"whip up frenzy of communal elements". As regards a defunct newspaper 
it laid down the following principle : Where a newspaper is charged with 
violation of journalistic ethics, a plea that it has ceased publication, will 

19. 1969 Ann. Rep. 14. 
20. 1969 Ann. Rep. 37. 
21. 1968 Ann. Rep. 24. 



120 Violation of Journalistic Ethics and Public Taste 

not allow it to escape adjudication. Discontinuance of the paper affords 
the editor no defence since it is his conduct which is the subject of the 
complaint. 

20. Manga! Senkala complaint against the editor of a newspaper22 

Facts: The complainant from Agra stated that the newspaper had rejected 
an advertisement by him for sale of his house. He alleged that it was moti­
vated by the editor's interest in the purchase of his house and consequent 
desire to suppress news of the sale from other intending buyers. There was 
no mention of either the newspaper's name or that of its editor. Despite 
several reminders these were not supplied to the Council. 

Decision : This case had raised the question whether refusal to accept 
an advertisement contravenes journalistic standards, but the subsequent 
silence of the informant prevented consideration of the issue by the 
Council. It, therefore, decided to treat the matter as closed. 

21. Certain teachers of Delhi University complaint against three local 
dailies23 

Facts : The complaint alleged that three newspapers had refused to 
accept a paid advertisement without assigning any reason. It contained a 
signed statement expressing the views of some colleagues in respect of the 
war in Vietnam and other related matters. This it was stated, "curtailed 
their freedom of expression as ordinary citizens in a democratic country". 

Decision : In view of the fact that the complainants failed to comply 
with the direction to file a complaint in conformity with the regulations, 
the Council rejected the case for non-prosecution. 

22. H.L. Parikh complaint against Times of India24 

Facts: In a communication to the Council, the complainant stated 
that the score in a cricket match reported in Times of India, Ahmedabad, 
was incorrect, resulting in his sustaining a loss of Rs. 10 in a bet. He 
demanded that he be reimbursed the amount by the paper. There was 
no mention of when and where the match was played nor of the correct 
score to prove the report's inaccuracy. 

Decision : Since no formal complaint was filed, the Council did not 
deem it necessary to express an opinion on the frivolous nature of the 
complaint and decided to close the matter. 

23. G. Lakshmanasubbarajalu complaint against Malai Murasu (Madurai 
edn.)25 

Facts : The complaint alleged that Malai Murasu in its issue of 20 

22. 1968 Ann. Rep. 32. 
23. Ibid. 
24. 1968 Ann. Rep. 35. 
25. 1967 Ann. Rep. 41. 



Journalistic Impropriety 121 

February 1967, circulated on the evening prior to the poll, "intentionally 
omitted" his name from the list of contesting candidates for the General 
Election. This omission, it was asserted, created the impression of his having 
"withdrawn from the contest in favour of the independent Muslim League 
candidate", thus affecting his prospects in the election. It was alleged 
that his inquiries had revealed that this was done "deliberately to favour 
his opponent". 

The editor explained that by mistake the paper had failed to mention 
that the list was not a complete list. Regret was expressed at the omission 
and the assurance given of its early publication in the newspaper. 

Decision : Holding that the complaint was justified, the Council did not 
take any further action in view of the expression of regret on behalf of the 
editor. 

24. Chief Minister of Orissa complaint against Andhra Prabha26 

Facts : In a personal letter to the Council, the complainant pointed out 
that in its issue of April 10, 1967, Andhra Prabha a Telugu daily, had 
published an article entitled "Villages, Festivals, etc. in Orissa" which 
depicted a distorted picture of the culture and social conditions of the 
Oriyas. This was alleged to have created tension, embittered feelings and 
raised linguistic passions in Orissa. 

Decision : The Council noted the apologies tendered by the manage­
ment, the editor and author of the article, as well as the fact of publication 
of regret in the papers. It also took into consideration a report in Times of 
India that the complainant himself asked the people of Orissa to regard 
the matter as closed. 

In view of the above, the Council decided to treat the complaint as 
closed. 

25. Ministry of Home Affairs, Government of India complaint against 
Mother India27 

Facts: Two complaints lodged against Mother India, an English 
monthly of Bombay were considered together. The first complaint pertained 
to illustrations published in the April and May issues of the monthly. The 
second was in respect of certain replies given to questions that related to 
the President of India by name, in the feature ''Editor's Mail". Both the 
illustrations and replies were alleged to be in "extremely bad taste". 

The editor gave the assurance to the Inquiry Committee that such 
objectionable matter would not be published again. 

Decision : While upholding the complaints, the Council decided to 
treat the matter as closed in view of the assurance given by the editor, 

26. 1967 Ann. Rep. 42. 
27. 1967 Ann. Rep. 43, 




